Modtager af sprog- og kulturprisen 2012

[et_pb_section admin_label=”section”] [et_pb_row admin_label=”row”] [et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text admin_label=”Text”]

Signe Andersen er født 1947.
Signe Andersen er født i Husum, hun blev uddannet og var en stor del af hendes liv overlærer i Hatsted, hvor hun og hendes mand boede indtil for få år siden
.
Signe Andersen er om nogen Sprogforeningens ildsjæl og det i særdeleshed i sit arbejde syd for grænsen. I 1989 fik Sydslesvigafdelingens formand Sigfred Andresen ideen til at indføre en speciel sprogside i Flensborg Avis. Det blev til Sproghjørnet og fra 1998 faldt det i hendes lod at videreføre Sproghjørnet i Flensborg Avis hver torsdag.

Hun har i mange år været ildsjælen i bestræbelserne for at fremme det danske sprog og den danske kultur, især i Sydslesvig.

Publikationerne ”Mit dejligste danske ord” og ”Julesanggbog” blev kun en realitet fordi Signe Andersen gik foran og sagde, at sådan skulle det være.

Når der var arrangementer rundt om i Sydslesvig mødte man ofte Signe med sin ”slå-ud-folder” og plakater og materiale til gavn for arbejdet i Sprogforeningen.

Signe Andersen var sekretær i Sprogforeningens afdeling i Sydslesvig fra 1987. Hun sad i Sprogforeningens bestyrelse fra 1994 – 2010.

Signe Andersen modtog i 2012 Sprogforeningens Sprog- og Kulturpris.

[/et_pb_text][/et_pb_column] [/et_pb_row] [/et_pb_section]